Kysy ja kyseenalaista, muutu ja uudista - Careeria

Kysy ja kyseenalaista, muutu ja uudista

18.02.2019

Seminaarimatka ammatillisen koulutuksen valtakunnallisten kollegoiden kanssa tammi–helmikuun vaihteessa oli ajatuksia herättävä.

Media on käsitellyt jo toista vuotta suomalaisen ammatillisen koulutuksen reformia, eikä aina niin positiivisessa hengessä. Uudistuneen lainsäädännön toimeenpano on monessa oppilaitoksessa vielä kesken syystä tai toisesta. Reformi toi mukanaan myös useisiin oppilaitoksiin laajoja organisaatiomuutoksia puhumattakaan rahoituksen leikkauksista. Hetken murehdimme näitä seminaarijoukkueemme kanssa yhdessä, mutta katseet ovat kaikilla selkeästi eteenpäin ja kohti entistä parempaa ammatillista koulutusta.

Muutoksen tuulet ovat puhaltaneet jo aikaa sitten, ennen reformia. Seminaarin järjesti KOEL (Kaupallisen Osaamisen Edistämisliitto ry.) Vuosikymmenten mittaisen historian aikana ry on muuttanut muotoansa moneen otteeseen. Vaikka osallistujat vaihtuvat, mukana on myös konkareita. Vuosittain päivitämme, minkä nimisestä talosta sitä tällä kertaa tullaan. Taustaorganisaatiot ovat vaihtuneet, kaupalliseen koulutukseen keskittyviä koulutuksen järjestäjiä on enää muutama. Suurimman osan työpaikkana on useiden fuusioiden kautta muotoutunut monialainen oppilaitos. Käymme lähes kaikki läpi samaa kehitystarinaa, olemme vain eri vaiheissa sekä organisaatiomuutosten että reformin toimeenpanon suhteen.

Vierailukohteemme Islannissa oli Verzlunarskóli Islands. Islantilaiset kollegamme kertoivat, että ammatillisen koulutuksen ja lukion yhdistävissä oppilaitoksissa on aivan viime aikoina saatu lyhennettyä opiskeluaikaa neljästä vuodesta kolmeen. Meille reformin sisäistäneille neljä vuotta kuulostaa pitkältä. Syykin selitettiin: kautta aikojen opiskelijoiden on täytynyt osallistua maanviljelyyn kasvukauden aikana, mikä on Islannissa lyhyt, mutta intensiivinen. Silloin ei ole voinut käydä koulua, vaan on tarvittu pitkät kesävapaat. Vasta nyt on havahduttu kyseenalaistamaan ikiaikaiset käytännöt, Islantihan on kaukana agraariyhteiskunnasta. Paineet ammatillista koulutusta kohtaan ovat Islannissa kovat, onhan maassa käytännössä täystyöllisyys, ja mm. matkailuala on työllistäjänä kasvanut kovaa vauhtia.

Entä me itse? Osaammeko kyseenalaistaa vuosikymmenten uskomukset ja käytännöt ammatillisessa koulutuksessa? Uudistuneen ammatillisen lainsäädännön henki ohjaa meitä kyseenalaistamaan ja muuttamaan monia totuttuja toimintamalleja: osaamista voi hankkia muuallakin kuin oppilaitoksen oppimisympäristöissä, opiskelija hankkii osaamista vain niissä asioissa, joissa sitä puuttuu ja työelämän tarpeet ohjaavat oppilaitoksen ratkaisuja, osaaminen osoitetaan aidoissa työprosesseissa työelämän toimiessa vahvassa roolissa myös arvioijana. Lisäksi opettajien työaikajärjestelmä muuttuu vuosityöaikajärjestelmäksi, mikä tukee uudenlaista ammatillista koulutusta. Suomessa on siis kaikki ainekset ammatillisen koulutuksen tiikerinloikkaan. Nyt on enää meistä itsestämme kiinni, miten hyvin sen toteutamme. Näemmekö vanhentuneet toimintamallimme ja siirrymme uusiin vai ihmettelevätkö islantilaiset kollegat vastavierailullaan tekemiämme perinteisiä ratkaisuja suotuisista puitteista huolimatta.

Samantyyppisten ilmiöiden kanssa siis teemme töitä niin valtakunnallisesti Suomessa kuin Pohjoismaiden tasollakin. Toisaalta myös paljon pienemmässä mittakaavassa myös. Heti kotiin palattuani sähköpostissa oli odottamassa naapurioppilaitoksen edustajalta ja matkaseuralaiselta viesti: katsottaisiinko yhdessä, miten te olette näitä asioita ratkoneet. Aivan mahtavaa saada naapuri kylään kyseenalaistamaan omia toimintamalleja. Vertaisarviointia ja yhteistyötä parhaimmillaan, vaikka varmasti osin myös olemme kilpailijoita keskenämme. Tässä tilanteessa ainakin osaamme kyseenalaistaa vanhat kilpailuun perustuvat asetelmat ja nähdä hyvin käytäntöjen jakamisen tärkeämpänä.

Riitta Laukkanen
Apulaisrehtori, Pedagoginen kehittäminen ja työelämäpalvelut
Careeria