Merkonom - Grundexamen i affärsverksamhet - Careeria

Merkonom - Grundexamen i affärsverksamhet

04.03.2019

Grundexamen inom affärsverksamhet, merkonom, är en uppskattad examen som ger både unga och vuxna goda möjligheter att sysselsätta sig. Examen ger också förutsättningar för att jobba internationellt i en mångkulturell miljö eller att söka sig till fortsatt utbildning.  

I Careeria kan du bygga din examen på ett mångsidigt sätt genom att kombinera olika examensdelar. På det här sättet får du färdigheter att fungera i uppgifter som kräver specialkunnande. På nationell nivå är Careeria på topp när det gäller utexaminerade studerande samt deras möjligheter att hitta sin plats i arbetslivet. 

Den som avlagt examen har kunnande i kundorienterad affärsverksamhet, kommunikation och interaktion, ekonomiförvaltning samt språkkunskaper. Redan under studietiden arbetar du i olika digitala miljöer, vilket ger dig de grundfärdigheter du behöver för arbetslivet. Du får också basfärdigheter i företagsamhet och färdigheter i uppgifter som teamledare.  

Typiska arbetsuppgifter för en merkonom är kundservice och försäljning, marknadsföringskommunikation, servicedesign, ekonomi, kontors- eller bibliotekstjänster. Merkonomer har också goda förutsättningar för att starta eget företag. 

Examens struktur och läroplan baserar sig på arbetslivets behov och önskemål och följer Utbildningsstyrelsens föreskrift för en yrkesinriktad grundexamen. Studierna består av tre obligatoriska examensdelar; kundservice, arbete i en arbetsgemenskap och resultatinriktad verksamhet. Efter de obligatoriska studierna kan du välja valbara examensdelar som t.ex. marknadsföring, försäljning och företagsverksamhet.  

Företagets visuella identitet är ett konkurrensmedel vars betydelse har vuxit år för år. Arbetstagare med kunskap i visuell försäljning och marknadsföring är uppskattade på arbetsmarknaden. Det visuella intrycket av ett företag påverkas i hög grad av dess grafiska identitet och kundutrymmets trivsamhet. 

Creators lab är Careerias enhet för kreativa kurser inom handel. Vi erbjuder kurser och seminarier till våra studerande, företag och yrkesverksamma, i vår välutrustade studioklass, specialplanerad för ändamålet. 

Careerias studeranden har möjlighet att välja en lokal studiehelhet i visuellt säljarbete 15 kp. Helheten är indelad i tre delområden: 

  1. Företagets grafiska identitet. På den här kursen lär du dig att planera och förverkliga grafiskt material som stöder företagets verksamhet och målsättningar. Du får insikt i hur man använder en grafisk manual som redskap i planeringsarbetet. Du lär dig använda Adobes program och att producera reklammaterial. 
  2. Butiksmarknadsföring. Säljande exponeringar, stajling av skyltdockor och lockande skyltfönster är delområden du lär dig att jobba med under butiksmarknadsföringskursen. Du fördjupar dig i färg och materialplanering, belysning och uppställningstekniker. Under kursen bygger du exponeringar av olika produktgrupper för olika målgrupper både virtuellt och i klass. 
  3. Trivsamma kundutrymmen ger dig kunskap i hur man planerar fungerande, trivsamma och kommersiella kundutrymmen. Du får lära dig knepen att styra kunden med visuella medel och skapa en trivsam upplevelse kunden gärna återvänder till. 

Mera information om grundexamen i affärsverksamhet hittar du i eGrunder –tjänsten. 

Linda Blomander, linda.blomander(a)careeria.fi, tfn 044 737 2465