Uudet tuulet puhaltavat koulutusten markkinoinnissa - Careeria

Uudet tuulet puhaltavat koulutusten markkinoinnissa

02.10.2020

Markkinoinnin pelikenttä on jatkuvassa muutoksessa – ja se on nopeaa. Kohderyhmien tavoittaminen on haasteellista, koska mediakulutus on murroksessa ja yleisöt pirstaloituneet eri kanaviin. Printti ei tavoita yleisöjä enää entiseen tapaan. Uusia sosiaalisen median alustoja syntyy kuin sieniä sateella. Vielä vähän aikaa sitten nuorten suosiossa oli Snapshot, tänään TikTok ja huomenna ehkä jo joku muu. Audion suosio ja podcastien kuuntelu on kasvussa samoin kuin brändien tekemät kaupalliset yhteistyöt somevaikuttajien kanssa. Perinteisestä outbound-markkinoinnista painopiste siirtyy yhä vahvemmin inbound-markkinointiin.

Oppilaitosmarkkinoija on ison haasteen edessä: Miten pysyä muutoksessa mukana? Miten ja mistä tavoittaa kohderyhmät? Miten pysyä budjetissa ja kohdentaa markkinoinnin panostukset mahdollisimman tehokkaasti niihin kanaviin ja toimenpiteisiin, jotka tuottavat parhaimman konversion (oppilaitoksen tapauksessa eniten hakijoita koulutuksiin)?

Näitä haasteita taklataan joka päivä Careeriassakin. Olemme siirtäneet markkinoinnin painopistettä yhä vahvemmin digiympäristöihin ja sosiaalisen median alustoille. Olemme kehittäneet inbound-markkinointia ja panostaneet sisältöjen tuotantoon. Olemme kokeilleet rohkeasti myös uusia tapoja markkinoida. Tänä vuonna olemme ottaneet käyttöön markkinoinnin pelillistämisen ja aloittaneet kaupallisen yhteistyön somevaikuttajien kanssa.  Molemmista olemme saaneet hyviä tuloksia, mikä rohkaisee jatkamaan kokeiluja. Vielä tänä syksynä onkin tulossa kampanja Supla-sovelluksessa.

Parhaillaan käynnistelemme isoa kehitysprojektia, kun tärkein markkinointikanavamme – nettisivustomme uudistetaan täysin tämän ja ensi vuoden aikana. Uudistuksen tavoitteena on mm. parantaa käyttäjäkokemusta, saavutettavuutta sekä asiakaspalvelua. Hyvällä suunnittelulla ja oikeiden kumppaneiden avulla onnistumme varmasti. Uusi käyttäjäystävällisempi sivusto julkaistaan syksyllä 2021.

Tuija Monto
Markkinointipäällikkö
Careeria