Markkinointiviestinnän tutkinnolla nostetta pienyrityksen markkinointiin - Careeria
Markkinointiviestinnän tutkinnolla nostetta pienyrityksen markkinointiin

Markkinointiviestinnän tutkinnolla nostetta pienyrityksen markkinointiin

Yrittäjä Maddalena Benedetti vahvisti markkinointiosaamistaan ja kehitti yrityksensä markkinointia Careerian markkinointiviestinnän tutkintokoulutuksessa. Koulutuksen ansiosta yrityksen markkinointiin tuli lisää suunnitelmallisuutta ja tehoa.

Maddalena on luotsannut omaa matkailuun, gastronomiaan ja viineihin keskittyvää yritystään jo neljän vuoden ajan. Maddalenan yritys Vino Tours and more tarjoaa opastettuja kävelykierroksia Helsingissä ja Porvoossa, viinitastingeja sekä viini- ja kulttuurimatkoja Eurooppaan, ensisijaisesti Italiaan.

Maddalena suoritti Careeriassa markkinointiviestinnän ammattitutkinnon (nyk. liiketoiminnan ammattitutkinto, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala) ja valmistui joulukuussa 2019. Hän hakeutui koulutukseen, koska halusi kasvattaa markkinointiosaamistaan ja tehostaa yrityksensä markkinointia. – Minulla oli jo jonkin verran markkinointiosaamista ennestään, sillä olen käynyt esimerkiksi erilaisissa somemarkkinoinnin koulutuksissa. Careerian markkinointiviestinnän koulutus kuitenkin vahvisti osaamistani lisää ja sain tuoreita näkökulmia markkinointiin, hyviä vinkkejä käytännön tekemiseen sekä uusia työkaluja yritykseni markkinoinnin suunnitelmalliseen kehittämiseen, Maddalena kertoo.

Maddalenan kehittämisprojektina oli opintojen aikana saada vahvistettua ja kehitettyä Helsingin ja Porvoon kävelyretkien markkinointia. Osana projektia yrityksen kotisivut uudistettiin täysin ja sosiaalisen median kanavien käyttöä markkinoinnissa vahvistettiin. – Koulutuksen ansiosta somekanavien käyttö yritykseni markkinoinnissa on selvästi edistynyt. Olen myös huomannut, miten tärkeää yrittäjän on brändätä itseään somessa. Asiakkaat haluavat nähdä kuka ja millainen henkilö yrittäjä on. Se on rohkaissut minua esiintymään omilla kasvoillani ja omalla persoonallani yritykseni somekanavissa ja kotisivuilla.

– Opintojen aikana laadin yritykselleni markkinointisuunnitelman, mitä ei aiemmin ollut. Se on selvästi tehostanut markkinointia. Langat on suunnitelman ansiosta helpompi pitää käsissä, eikä markkinointi ole enää sattumanvaraisia toimenpiteitä, joita tehdään silloin kun aikaa on.

Koulutukseen sisältyi myös erilaisten kuvankäsittely- ja taitto-ohjelmien opettelua. – Koen Photoshop- ja Indesign-koulutukset erittäin hyödylliseksi. Pystyn nyt suunnittelemaan ja toteuttamaan vaikkapa flaijerit ja esitteet itse.

Tutkintouudistuksen myötä koulutukseen sisältyy nykyisin Wordpress-julkaisujärjestelmän koulutusta sekä tapahtumatuotantoa. Maddalena pitää niitä erinomaisena lisäyksenä koulutuksen sisältöihin.
– Ehdottomasti hyödyllisiä molemmat. Omat kotisivut ovat pienyrittäjille tärkeät somekanavien ohella, joten on hyvä, että julkaisujärjestelmää oppii käyttämään. Ja tapahtumatuotannon hallitsemisesta on myös hyötyä yrittäjälle. Kun tietää miten tapahtumia käytännössä järjestetään ja toteutetaan, ja mitä pitää ottaa huomioon, on helpompi suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistuminen erilaisiin tapahtumiin ja messuille.

Maddalena on tyytyväinen koulutuksen antiin ja toteutukseen. – Suosittelen koulutusta kaikille yrittäjälle, jotka haluavat kehittää ja vahvistaa yrityksensä markkinointia. Koulutukseen sijoitettu aika maksaa taatusti itsensä takaisin tehokkaampana ja tuloksekkaampana markkinointina.

Kuva: A. Jokela