Tieto- ja viestintätekniikka oppimisessa

Tältä sivulta löydät tietoa ja ohjeita Careerian tarjoamien tieto- ja viestintätekniikan välineisiin. Ongelmatilanteissa voit myös aina kääntyä opettajasi puoleen.

Käytettävät palvelut

  • Wilma-opiskelijahallintojärjestelmä
  • Moodle-oppimisympäristö
  • Office 365 -pilvipalvelu
  • ePortfolio

Käyttäjätunnukset ja salasana

Opiskelija kirjautuu kaikkiin koulun palveluihin samalla käyttäjätunnuksella, joka on yleensä muodossa etunimi.sukunimi@student.careeria.fi. Joissakin tapauksissa tunnuksen sukunimessä voi olla numero, useimmiten ykkönen (esim. etunimi.sukunimi1@student.careeria.fi). Käyttäjätunnukset opiskelija saa opiskelun alkaessa. Jos opiskelija on ollut opiskelemassa Careeriassa aiemmin, on käyttäjätunnus todennäköisesti pysynyt samana, mutta salasana tulee uusia.

Salasanan voi vaihtaa Office 365:n kautta tai miltä tahansa koulun tietokoneelta. Kun olet kirjautunut koulun tietokoneelle, paina Ctrl+Alt+Del-yhdistelmää ja valitse näytölle ilmestyvästä valikosta ”Vaihda salasanaa". Salasanassa tulee olla vähintään 10 merkkiä ja sen tulee sisältää isoja ja pieniä kirjaimia sekä vähintään yhden numeron. Salasana ei saa sisältää osaa käyttäjätunnuksesta.

Jos olet unohtanut salasanasi, voit vaihtaa sen Passu-palvelun kautta: klikkaa tämän sivun ylälaidasta löytyvää linkkiä "Salasanan vaihto". Mobiililaitteella linkki löytyy "hampurilaisvalikon" kautta (kolme viivaa allekkain).

Tiedostojen tallentaminen

Opiskelijat tallentavat tarvitsemansa tiedostot Office 365:den OneDriveen. Suosittelemme tiedostojen varmuuskopiointia esimerkiksi USB-tikulle.

Langaton verkko

Opiskelijat saavat käyttää omilla laitteillaan koulun langatonta verkkoa kaikissa toimipisteissä. Ohjeet siitä, kuinka langattomaan verkkoon kirjaudutaan, opiskelija saa opettajalta tai koulun infopisteestä.

Ohjelmien asentaminen

Opiskelijat eivät saa asentaa koulun tietokoneille tietokoneohjelmia itse. Mikäli tarvitset opiskeluihisi tietokoneohjelmaa, jota ei ole koulun tietokoneissa asennettuna, keskustele asiasta ko. aineenopettajan tai vastuukouluttajasi kanssa.

Moodle

Moodleen pääsee kirjautumaan Careerian www-sivujen kautta www.careeria.fi ja ylhäältä keltaisesta palkista ”Moodle” tai suoraan osoitteesta https://moodle.careeria.fi/.

Moodlen etusivulle tulevat näkyviin kurssit, joille olet osallistumassa tai joihin sinut on liitetty.

Moodle on Careerian verkko-oppimisympäristö, jota hyödynnetään mm. materiaalin ja tehtävien jakamisessa. Etusivun yläosasta Opiskelijalle –kohdasta löydät tietoa mm. opiskelijalle suunnatuista tukimuodoista ja etuuksista ja erilaisista ohjeista.

Wilma-opiskelijaliittymä

Wilmaan pääsee kirjautumaan Careerian www-sivujen kautta www.careeria.fi ja ylhäältä keltaisesta palkista ”Wilma” tai suoraan osoitteesta https://wilma.careeria.fi/.

Wilmaan kirjauduttuasi pääset näkemään henkilökohtaiset tietosi (ja osin muokkaamaan niitä) kohdasta Lomakkeet > Opiskelijan omat yhteystiedot (Careeria).

Työjärjestys-kohdassa on lukujärjestyksesi, jossa ovat henkilökohtaisessa suunnitelmassa valitsemasi / opettajasi sinulle valitsemat lähipäivät/verkkokurssit.

Opinnot-kohdassa pääset näkemään opintojesi rakenteen ja valitsemaan haluamasi lähipäivät/verkkokurssit. Täällä myös perutaan tarvittaessa lähipäivään/verkkokurssiin osallistuminen sairastumisen tai muun peruuntumisen myötä. Muista tehdä peruminen aina, kun et ole osallistumassa valitsemaasi lähipäivään. Näin varmistamme, että toinen opiskelija saa opiskelupaikkasi lähipäivälle tai rajatulle verkkokurssille.

Jos olet kirjautunut Careerian tiloissa ja Careerian tietokoneelle, kannattaa käyttää selaimena Edgeä tai Chromea, jolloin Moodle ja Wilma eivät kysy sinulta salasanaa uudelleen. Muutoin järjestelmä toimii kaikilla selaimilla samalla tavalla. Muulla kuin luokan tietokoneella kirjauduttaessa järjestelmä vaatii aina käyttäjätunnuksen.

Wilman tunnuksia kalastetaan väärennetyn Wilma-sivun kautta

Opiskelijoiden IT-tuki

Syksyllä 2021 on alkanut Careerian datanomi- ja ICT-opiskelijoiden tarjoama tietotekninen tuki Careerian opiskelijoille.

CareeriaCare, ICT-opiskelijatuki

Puh. +358401953899 (pyydettäessä soittavat takaisin)

Tuki etänä:

  1. Soita tukinumeroon

  2. Tukihenkilö auttaa puhelimitse

  3. Tarvittaessa tukihenkilö pyytää avaamaan Teams-keskustelun, jotta voidaan hyödyntää näytön jakamista.

Tuki paikan päällä:

  1. Huom! Tarkista toimipisteen tukiajat.

  2. Mene toimipisteen infopisteelle.

  3. Soita tukinumeroon ja kerro että tarvitset tukea paikan päällä.

  4. Tukihenkilö tulee noutamaan sinut infopisteeltä

 

Askola, Helkamäentie 32

  • Toistaiseksi etätukea. Lähituki selvityksessä

Helsinki, Lämmittäjänkatu 2 (Hertto)

  • Toistaiseksi etätukea. Lähituki selvityksessä

Porvoo, Hevosenkengänkatu 2 (HKK)

  • Maanantai klo 09:00-18:00

Porvoo, Aleksanterinkatu 20 (Pomo-talo)

  • Tiistai 09.00-15.00

Porvoo, Perämiehentie 6 (PMT)

  • Torstai 09.00-15.00 (muutkin päivät mahdollisia)

Porvoo, Ammattitie 1 (AMT)

  • Tukea Perämiehentien pisteellä (n.1km matkaa)

Kerava, Kumitehtaankatu

  • Toistaiseksi etätukea. Lähituki selvityksessä

Vantaa, Virnatie 5 

  • Toistaiseksi etätukea. Lähituki selvityksessä